Pano-reportage "Wachten op zorg" van VRT-journaliste Goedele Devroy wint Belfius persprijs

VRT-journaliste Goedele Devroy heeft de Belfius Persprijs gewonnen voor haar reportage "Wachten op zorg", die uitgezonden werd in het documentaireprogramma "Pano" op Eén. Ook Radio 1 viel in de prijzen met de podcastreeks "Moeders ten laste" waarin kinderen hun moeders interviewen over de precaire situatie waarin die terecht zijn gekomen. Er waren ook drie Belfius Persprijzen voor "De Tijd" en ook "De Standaard" kon een persprijs in de wacht slepen. Het was al de 58ste keer dat Belfius persprijzen werden uitgereikt.

Goedele Devroy won de persprijs in de categorie "TV & Video" met de reportage "Wachten op zorg".  In de Pano-reportage zocht Devroy een aantal wachtende mantelzorg-gezinnen op en onderzocht ze grondig deze schrijnende problematiek. Wat zijn de gevolgen van de wachtlijsten voor de overbelaste mantelzorgers?

De jury van de Belfius persprijzen zegt over de reportage: "Zeer sereen, integer, zonder in sentimentaliteit te vervallen, maakt dit programma een probleem zichtbaar dat dikwijls weggemoffeld wordt en dat maar blijft aanslepen."

Bekijk hieronder de bekroonde reportage.

Videospeler inladen...

Radio & Podcast

In de categorie "Radio & Podcast" heeft de podcastreeks "Moeders ten laste" gewonnen.  De podcast is een samenwerking van Radio1 van VRT met de Nederlandse Radio 1 van NPO.  De jury is gecharmeerd door het opzet van de podcast: “Deze aparte interviewsituatie – waarin de kinderen hun drie moeders interviewen over hun precaire situatie en hoe ze daarin terecht zijn gekomen – creëert een andere dynamiek dan een gewoon journalistiek interview.”

"Moeders Ten Laste" is een podcastreeks  over drie moeders die na een leven lang werken geen pensioen opgebouwd hebben. Maar nu ze de pensioenleeftijd naderen, blijken de pijnlijke financiële gevolgen.

Drie prijzen voor "De Tijd"

In de categorie "Digital & Interactive" ging de prijs naar de reeks "De ware impact van corona" van tijd.be, gemaakt door Thomas Roelens, Raphael Cockx, Thomas Segers en Andries Fluit. De reeks is volgens de jury maatschappelijk zeer relevant en legt duidelijk een pijnpunt bloot. "De reeks helpt de burger om de overvloed aan coronacijfers te begrijpen en kritisch te benaderen", zegt de jury.

Lars Bové van De Tijd sleepte een persprijs in de wacht in de categorie "Financieel & Economisch". De reeks "Ontmaskerd" was volgens de jury "Een ontluisterende reeks over de cynische wereld achter de mondmaskerhandel en hoe fraudeurs onze regeringen voor miljoenen trachtten op te lichten".

Michael Sephiha, Lukas Vanacker en Clément Bacq van De Tijd en L'Echo kregen de aparte "Coup de Coeur"-prijs met "De discrete eigenaars van 's werelds mooiste plein". 

De prijs bekroont een journalistiek werkstuk dat volgens de jury erg opvallend was, maar niet voor de andere categorieën is genomineerd. Over het winnende stuk zegt de jury: "Prachtig staaltje van slow journalism over misschien wel de meest markante plek in België. Het resultaat is een zeer origineel maar ook mooi stuk dat visueel sterk werd uitgewerkt en fris werd gebracht."

Grondig uitgewerkt stukje onderzoeksjournalistiek

jury Belfius persprijzen

Ine Renson van De Standaard kreeg de persprijs voor "De Veefabrieken" in de categorie "Print & Web". "Grondig uitgewerkt stukje onderzoeksjournalistiek. De lezer wordt als het ware meegezogen in het verhaal", zegt de jury daarover.

In de categorie "Photo" won fotograaf Roger Job met zijn foto's voor "Soins Palliatifs Coronavirus" in het magazine "Paris Match Belgique".

Aan Franstalige kant waren er persprijzen voor onder meer de RTBf, GrenzEcho, Paris Match Belgique en Le Soir. De volledige winnaarslijst vind je op de website van de Belfius persprijzen 2020.

Meest gelezen