7 juni 2021 om 15:56 - door Resonans - 0 reacties

7 tips voor een kennismaking bij een voorziening

7 tips van Resonans

Net zoals je verschillende huizen gaat bezichtigen als je op zoek bent naar een woning, kun je ook verschillende voorzieningen bezoeken om een idee te krijgen hoe het is om daar te wonen. Thuisbegeleidingsdienst Resonans geeft 7 tips om je goed voor te bereiden op zo´n bezoek.

Voorbereiding

1. Bereid je goed voor

Een goede voorbereiding is het halve werk. Denk van tevoren na over jouw wensen (als persoon met een handicap, ouder, begeleider…); wat wil je? Wat zijn je verwachtingen? Wat is belangrijk voor jou? Zet het eventueel op papier. Neem eventueel iemand mee naar het gesprek. Plan het bezoek op een moment, dat er zoveel mogelijk bewoners aanwezig zijn.

Luisteren_naar_gevoel

2. Luister naar je gevoel

“Waar ik op let, is hoe de persoon waarmee ik op kennismakingsbezoek ga, zich goed voelt op die plek. Ziet hij/zij zichzelf hier wonen? Past de manier van wonen bij deze persoon? Komen de verwachtingen van de voorziening overeen met de verwachtingen van mijn cliënt? Vaak heb ik op voorhand een voorbereidend gesprek gedaan met mijn cliënt over wat die wil, verwacht, belangrijk vindt. Deze vragen wil ik dan zeker beantwoord hebben.”

Begeleider Resonans

Vragen_voorbereiden

3. Bereid vragen voor

Zoals in tip 1 ook al gezegd, is de voorbereiding belangrijk. Welke vragen heb jij als toekomstige bewoner? Welke vragen heb je als ouder? Welke vragen heeft de persoonlijk begeleider? Zorg dat alle partijen aan bod komen in het gesprek.   

Voorbeeldvragen om te stellen:

  • Wat is de visie van de voorziening?
  • Wat onderscheidt deze voorziening van andere? Wat is er typisch voor hen?
  • Welke mogelijkheden zijn er voor dagbesteding?
  • Worden er uitstappen gemaakt, hoe zit het met vervoer?
  • Wat is de doelgroep? Wat is de leeftijd van de bewoners?
  • Hoe is de bereikbaarheid van bijvoorbeeld het openbaar vervoer?
  • Is er een wachtlijst? Zo ja, hoe lang wachten?
  • Met wie leef je samen? Wat als het niet klikt met iemand?
  • Hoe zit het met de ouderbetrokkenheid en -inspraak?
  • Wat als de kamer soms leegstaat, wordt deze dan door anderen gebruikt?
  • Hoe zit het met de privacy van de bewoners?
  • Wat als je het contract wilt opzeggen?
  • Welke dingen staan er in het contract?

Kostenplaatje

4. Bespreek het kostenplaatje

Vraag hoeveel budget er nodig is om in deze voorziening te kunnen wonen. Wat zit in deze kosten inbegrepen en wat dient nog met eigen middelen betaald te worden? Probeer zicht te krijgen op het gehele kostenplaatje. Houd hierbij in je achterhoofd dat er een verschil is tussen woon- en leefkosten en zorgkosten. Het eerste betaal je met de integratie en/of inkomensvervangende tegemoetkoming, het tweede met een persoonsvolgend budget.

Praktische_mogelijkheden

5. Vraag naar praktische mogelijkheden

Zijn er aanpassingen mogelijk aan de woonst? Mag je zelf meubels meenemen?

Rondleiding

6. Rondleiding

Ga in gesprek met de begeleiders en bewoners tijdens de rondleiding. Zij kunnen al veel vertellen over het wonen in de leefgroep. Het is dan ook fijn om je bezoek te plannen op een moment dat zoveel mogelijk bewoners aanwezig zijn.

Contact

7. Contactpersoon

Wie kun je contacteren als je achteraf nog vragen hebt? Vraag om het telefoonnummer of mailadres.

Reacties

Plaats een reactie

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

STAN informeert je snel en helder over verstandelijke handicap, veranderingen in het beleid en activiteiten in Vlaanderen. Wil je graag op de hoogte blijven? Schrijf je dan meteen in voor onze nieuwsbrief.