Om hulp te krijgen van een Multifunctioneel Centrum dien je een aanvraag in bij de Intersectorale Toegangspoort (ITP). Hoe doe je dit?
- Je neemt contact op met een erkend multidisciplinair team, bijvoorbeeld een Centrum voor Leerlingbegeleiding. Dit is een team van hulpverleners dat door verschillende brillen naar de handicap kijkt. Samen met een hulpverlener uit dit team, je contactpersoon, vul je het aanmelddocument in (A-document). Als je eerder al een erkenning handicap hebt gekregen van de FOD Sociale Zekerheid (bv. Voor verhoogde kinderbijslag) is een minimale omschrijving van de handicap voldoende. Het A-document beschrijft de hulpvraag en de situatie. Het team bekijkt de zorgvraag en geeft aan de hand daarvan een voorstel voor hulp.
- Je contactpersoon bezorgt dit document aan de Intersectorale Toegangspoort. Dit is een poort die de toegang regelt tot bijvoorbeeld begeleidingstehuizen, pleeggezinnen of internaten voor kinderen met een handicap. Samen met jou volgt je contactpersoon de verdere procedure op.
- Nadat de aanvraag is ingediend, wordt deze besproken in twee teams. Resultaten hiervan zijn een verslag en een voorstel:
- In het indicatiestellingsverslag staat welke ondersteuning het meest aangewezen is voor je kind. Het verslag wordt geschreven door het team indicatiestelling (binnen de 30 werkdagen).
- In het jeugdhulpverleningsvoorstel staat beschreven wie de hulp kan bieden. Dit wordt geschreven door het team jeugdhulpregie (binnen de 15 werkdagen). Zijn er meerdere organisaties, dan kun je kiezen. Bezoek de organisaties, bekijk de websites, praat erover met je contactpersoon. Heb je een beslissing genomen, dan moet de organisatie nog akkoord gaan. Zodra er dan een plaats beschikbaar is, start de hulp.
4. Zodra de hulp is gestart, ontvang je een beslissing van jeugdhulp. Daarin staat wie jou helpt en voor hoe lang. Is de termijn voorbij en heb je nog hulp nodig, dan dien je een nieuwe aanvraag in. Doe dit op tijd, zodat de hulp goed aansluit.
Overeenkomst en kosten
Bij de start van de ondersteuning stellen de zorgaanbieder en jij een overeenkomst op. Deze bestaat uit een individuele dienstverleningsovereenkomst (IDO) en collectieve rechten en plichten. In deze overeenkomst staat welke ondersteuning er geboden gaat worden en de duur, hoe vaak je er gebruik van gaat maken en vergoeding daarvan. De omschrijving van de wederzijdse rechten en plichten van de gebruiker en de zorgaanbieder bestaan uit een beschrijving van de dienstverlening, de voorwaarden voor de opvang en de omstandigheden van een eventueel ontslag. Je krijgt daarin ook informatie over hoe je inspraak kunt hebben, bijvoorbeeld via het collectief overleg, en over de manier waarop je bemerkingen, suggesties of klachten kunt formuleren.
Je betaalt als gebruiker van een multifunctioneel centrum een persoonlijke bijdrage. De bedragen staan vermeld in de overeenkomst die je afsloot met het centrum. De bedragen zijn onder andere afhankelijk van de leeftijd van de gebruiker en georganiseerd vervoer door het centrum. Het VAPH heeft maximale bedragen opgelegd.
Dringende situatie?
Als je situatie dringend is, kun je dit best laten weten aan je contactpersoon. Deze weet hoe een aanvraag voor dringende hulp ingediend moet worden en kan hierover meer uitleg geven.